9.27.2015

Flyktingskap 3

Mamma, jag är rädd
Livet skaver och skadar mig, mamma,
hjälp mig att blunda
att vara lugn

Jag möter dem varje dag och deras blickar blöder, mamma de lever men har egentligen dött.
De lämnade allt och nu ska jag tvinga i dem ett nytt språk.
Börja om gör om gör rätt

Vem bryr sig mamma om regler eller ordföljd, när livet brustit i tusen bitar och deras barn kanske dör.
När mina lärarklor tränger djupare in i deras fragila hud. Vem bryr sig om att närvaron är full när de stirrar i mörkret istället för att uppleva trygg sömn? Mamma varför bryr man sig?
De fyller rummet med tankar och sorg när jag står framför dem och påpekar, rättar, artikulerar
mamma varför bryr jag mig?
Jag vill plåstra om dem tills det blir bra, jag vill gråta åt dem så de slipper gråta mer
mamma, jag är rädd
De ses på och hatas.
Folks hat är så grundt, mamma jag är så rädd för mörkret kommer närmare och de blundar inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar