11.14.2012

Cashmoneymilad

Så idag hände något.

Jag var på en föreläsning i Rinkeby med ett gäng ungdomar och vuxna som är ungdomsledare(?). Hur som helst, inte jätteviktigt vilka som var där, förutom personen som föreläste. En hjärnskakande turbulent magnifik talare. Milad.

Milad är en sådan där person som man tittar på från långt håll, kanske genom en skärm och tänker. Vilken douche. Så jävla självsäker och pratar massa om hur lite synd det är om en och blaha blaha. Så sitter man och surar ett tag tills man inser att han helt rätt.

Nu har jag ioförsig aldrig tyckt att Milad är en douche, eftersom han faktiskt påminner mig om - yep, mig själv. Klyscha. Men det är sant. Sättet han ser på livet är precis så jag ser på livet och det var fruktansvärt positivt för mig att lyssna på honom prata, jag hade kunnat stå där och använda samma ord, samma formuleringar. Trots det att vi har helt helt olika bakgrunder.
Och det är ju det som gör det hela så himla fint.

Att vi är olika men ändå så himla lika, det är det som binder människor ihop. Att han står där och peppar - eller som han själv säger - ger en en örfil, för att vakna upp. Börja leva, börja bli den personen vi alltid tänkt att vi ska vara.

Jag behövde verkligen höra det här.
Så nu har jag mailat två lärare, mailat en studievägledare och bestämt mig för att fucking bli färdig med mitt plugg som jag valt att titta åt andra hållet åt. Satt mig ner och ska sortera mina mail så jag får struktur, skriva ner viktiga saker i min kalender så jag slutar glömma bort viktiga tillställningar.

Jag behövde höra honom säga allt han sa för att jag ska sluta tänka att jag är meningslös, att när jag står och argumenterar mot en rasist, när jag säger till en förtryckt kvinna att hon visst kan ta sig ur det, när jag pratar med min terapeut, sluta känna mig meningslös. Självklart betyder allt jag gör något, inte för alla men för någon. Och det är i de små stegen som man gör en förändring.

Så, tack Milad, för de uppmuntrande örfilarna och orden. Jag behövde verkligen höra dem.

För att kolla in Milad och det han gör:
Hans Youtube
Hans facebook

Det här är en människa att komma ihåg. Han är en fantastiskt inspirerande individ med mycket hopp och motivation. Definitivt en förebild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar